България също е дала много на православния християнски свят и с безрезервната вяра на миряните по време на робството, които са съхранили християнските ценности, чрез много свети люде пожертвали в името на Христос, но и чрез просветителско дело на велики светии от Кирил и Методий, които са включени в Светите седмочисленици, чието дело просвещава целия славянски народ.
Ако погледнете православния календар, там ще откриете имената на знайни и незнайни светии от българите, всеки от които носи частица от Божията святост в себе си, като извършено дело на земята. Делото на светеца се откроява и разпознава според неговото име.
Например когато преди името на светеца е написано определението мъченик, това значи, че той е бил измъчван и убит заради вярата си. Сред най-познатите икони на български светци мъченици са Георги Софийски Нови, свети великомъченик Николай Софийски, свети свещеномъченик Симеон Самоковски, света великомъченица Злата Мъгленска, свети мъченик Лазар Български.
Категорията преподобни е за светците, които са се посветили на монашески живот и на живот в аскетизъм в името на това, да постигнат единение с Христос. Голям е списъка на преподобните, които се изобразяват и на икони, защото делото им е много отявлено влязло в съзнанието на българите. Не можем да не споменем преподобни Софроний Врачански, свети преподобни Паисий Хилендарски; свети преподобни Иоан Рилски, който е заслужил да се нарича и чудотворец; ангелогласният свети Иоан Кукузел; света Параскева, наричана Петка Търновска,
Безспорно най-впечатляваща е титлата на светите братя Кирил и Методий, които са равноапостоли заради делото си, с което приобщават много славянски народи към лоното на православната църква. Тяхното дело по българските земи обаче нямаше да бъде възможно без помощта на Климент, Наум, Сава, Ангеларий и Горазд, които заедно с двамата равноапостоли имат и специален празник в православния календар – 27 юли, наречен празник на Светите седмочисленици.
Дълга е историята на българските светци, която започва още преди приемането на християнството в България от цар Борис, тя започва с мъченическата смърт на Боян Енравота, който пророкува, че България ще приеме християнството. Това пророчество скоро става факт, а днес виждаме и последствието от този исторически факт, когато гледаме многобройните икони на български светци.